Naslovna  |  Upoznajte MIJ  |  Rad na novoj stalnoj postavci MIJ  |  Dodatni programi izložbe

Aktuelna izlozba

foto detaljnije

Jugo, moja Jugo

Gastarbajterske priče o jugoslovenskim radnicima na privremenom radu

Newsletter

facebook twitter you tube
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Samnji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Samnji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Dodatni programi izložbe

stručna vođenja, dečiji kutak, bioskopski program, tribine

Tokom trajanja izložbe Jugoslavija: od početka do kraja osmišljen je bogat i raznovrstan prateći program:

 

STRUČNA VOĐENjA (svake subote od 13 časova kroz postavku su vodili članovi kutosko autorskog tima. U toku trajanja izložbe održano je 11 stručnih vođenja)

FILMSKE PROJEKCIJE I RAZGOVORI: BIOSKOP JUGOSLAVIJA
U okviru filmskog programa Bioskop Jugoslavija prikazani su filmovi koji se bave različitim fenomenima iz istorije Jugoslavije. Dokumentani i igrani filmovi odabrani su sa idejom da upotpune i podstaknu interpretacije fenomena u vezi sa Jugoslavijom. Pre svake projekcije filma posetioci su mogli da posete izložbu Jugoslavija: od početka do kraja, a posle većine projekcija  održani su razgovori sa rediteljima ili istraživačima koji su vodili kustosi MIJ i istoričari. Selekcija filmova: Ana Panić, kustoskinja izložbe

20. decembar 2012. POD JUGOSLOVENSKIM NEBOM, režija Miodrag Mika Đorđević, 1934.

Pod jugoslovenskim nebom je prvi dugometražni, i po mišljenju kritike najznačajniji, turistički film Kraljevine Jugoslavije. Sastavljen od niza vinjeta koje dočaravaju najlepše delove prirodom bogate Kraljevine Jugoslavije, sa velikim uspehom je prikazivan u inostranstvu (Čehoslovačka i Francuska) u svrhu promocije turističke ponude Kraljevine.

27. decembar 2012. SUROGAT, režija Dušan Vukotić, produkcija: Zagreb film, 1961. TV emisija ONAJ ŠTO DODIRUJE SNOVE, režija Petar Živadinović, Voja Čolanović, Đorđe Vučinić, produkcija: RTS, 1982.

Surogat donosi priču o trouglastom čovečuljku koji živi u svetu u kom je sve na naduvavanje. Prikazuje se vreme koje junak provodi na plaži, gde jednostavno „naduva“ predmete svojih želja (dušek, čamac, automobil, pa i devojku), ali na kraju jednako tako lako kako je došao do svega, sve i nestane. Kroz vedar, ali i satiričan ton, film poziva gledaoca da preispita potrošačke navike savremenog društva koje često zanemaruje razliku između stvarnosti i virtualnog surogata za stvarnost.

Surogat je 1962. godine osvojio Oskara za najbolji crtani film - prvu nagradu Američke filmske akademije jednom neameričkom animiranom filmu. Surogat je i jedini jugoslovenski dobitnik Oskara.

10. januar 2013. CINEMA KOMUNISTO, režija Mila Turajlić, produkcija: Dribbling pictures, 2010.

Uvršten u top liste novina Wall Street Journal i Indiewire, kao film koji se ne sme propustiti i proglašen ultimativnim festivalskim filmom Tribeca Film Festivala, ovaj nagrađivani dokumentarac nas vodi na putovanje kroz ostatke Titove filmske industrije, ispitujući uspon i pad jugoslovenske filmske iluzije. Kroz inserte iz desetina zaboravljenih jugoslovenskih filmova, ekskluzivne intervjue i arhivske snimke sa snimanja filmova i Titovih privatnih projekcija, sklapa se slika Jugoslavije – ona zvanična, koja se viđala na platnu, i ona skrivena – iza kulisa. CINEMA KOMUNISTO istražuje mitove koji su podupirali Jugoslaviju i način na koji su se fikcija i stvarnost razišli sve do konačnog kolapsa. Danas su od toga ostale samo scenografije koje trule u zaboravljenom filmskom studiju i filmski inserti o zemlji koja više ne postoji.

17. januar 2013. GOLI OTOK, režija Darko Bavoljak, produkcija: Art De Facto, Hrvatska, 2012.

Film Goli otok govori o logoru na istoimenom ostrvu na hrvatskom primorju koji je postojao u vreme trajanja sukoba Tita i Staljina od 1949. do 1955. godine. Film nudi rekonstrukciju života i metoda političkog prevaspitavanja informbiroovaca koja se temelji na svedočanstvima bivšeg logoraša, slikara i grafičara Alfreda Pala, dok reči generala UDB-e Jove Kapičića pružaju 'zvanični' pogled na logiku i motive stvaranja Golog otoka. Treći lik, kažnjenik Milovan Zec, postoji samo u zapisima iz do danas neobjavljenih policijskih dosijea. Film donosi na svetlo dana i niz neobjavljenih dokumenata jugoslovenskih tajnih službi koja rasvetlavaju posledice sukoba Tita sa Staljinom po osudjenike. Ukrštanjem više perspektiva, reditelj predstavlja Goli otok u vremenskom, političkom i ideološkom kontekstu pružajući uvid u temu koja je i danas nedovoljno istražena.

24. januar 2013. PROBLEM PERCEPCIJE, režija Ivan Mandić, produkcija: Akademski Filmski centar Dom Kulture Studentski Grad, 2011.

Film suočava dva suprotstavljena viđenja ravnogorskog četničkog pokreta – sa jedne strane viđenje potomaka žrtava četničkih zločina, a sa druge viđenje sledbenika i afirmatora nasleđa ovog pokreta koji se zalažu za njegovu zvaničnu rehabilitaciju. Film se bavi rekonstrukcijom zločina koje su počinili pripadnici četničkog pokreta u selima Šumadije u toku Drugog svetskog rata. Rođaci i potomci žrtava pomažu autoru filma u ponovnom oživljavanju scena koje su se dogodile davno ali za njih i dalje predstavljaju traumatično iskustvo. Kroz aktivnosti različitih organizacija koje poštuju četnički pokret kao patriotski i antikomunistički, autor filma istražuje nova viđenja četnika. Film je otkupljen za prikazivanje na televiziji Al-Jazeera Balkan.

31. januar 2013. RUDAREVA SREĆA, režija Josip Novak, 1929.

Film su kao reklamu naručili vlasnici rudarskog društva „Jerma", a radnja je zasnovana na motivima priče o blagu cara Radovana, koje se navodno nalazilo u kanjonu reke Jerme. Umesto za reklamu reditelj Josip Novak je napisao scenario za igrani film u koji je, kroz priču o nastanku rudnika, utkao i melodramsku priču o ljubavi mladog rudara prema ćerki vlasnika rudnika, ali i o negativcu, surovom prodavcu alkohola, koji hoće da obeščasti devojku i uništi rudnik. Rudareva sreća je jedan od najznačajnijih i retkih sačuvanih filmova toga perioda. Dugo se mislilo da je film izgubljen, ali su stručnjaci Arhiva Kinoteke na osnovu nitratne kopije rekonstruisali novu kopiju filma.

7. februar 2013. LAIBACH, A FILM FROM SLOVENIA, režija Daniel Landin i Petar Vezjak, produkcija: Mute film, 1992.

„Laibach“, jedna od najkontroverznijih i najprovokativnijih muzičkih grupa / umetničkih projekata  na području Jugoslavije, osnovan je 1980. godine u Trbovlju u Sloveniji. Bili su deo šire alternativne scene koja je pod nazivom Neue Slowenische Kunst delovala osamdesetih u tada najliberalnijoj jugoslovenskoj republici. U početku su izazivali oštre reakcije i zgražavanje javnosti kako samim imenom, nemačkim nazivom za Ljubljanu koji je korišćen tokom Drugog svetskog rata, tako i korišćenjem totalitarističke militarističke ikonografije i simbola, referencama na Treći Rajh, soc-realizam i avangardnu umetnost, teatralnim nastupima i industrijskom (industrial) muzikom. Krajem osamdesetih već su bili stekli zavidnu popularnost i uspešno započeli internacionalnu karijeru koja traje do danas."Laibach A film from Slovenia" predstavlja jedan pogled na rad ovog umetničkog kolektiva. U filmu pored snimaka koncerata, spotova i intervjua članova grupe se može videti i kako njihov rad analizira filozof Slavoj Žižek.

14. februar 2013. GREŠNICA BEZ GREHA, režija Kosta Novaković, 1930.

Između dva svetska rata u Srbiji je snimljeno pet dugometražnih igranih filmova, od kojih su sačuvana samo dva — Sa verom u Boga Mihajla Al. Popovića iz 1932. i Grešnica bez greha Koste Novakovića iz 1930. Nemi igrani film Grešnica bez greha producirao je, režirao i snimio Kosta Novaković 1930. godine. Melodramski zaplet govori o devojci Ljubici koja napušta idilični život na selu i verenika Nikolu i odlazi u grad na školovanje.  Tamo upoznaje Lajoša koji pokušava da je zavede, ali u poslednjem trenutku dolazi policija koja traga za kriminalcem Lajošem. Ljubicu hapse pod sumnjom da je saučesnica. Iako je brzo puštaju na slobodu, ona osramoćena, pokušava da se ubije. Ipak je spašava verenik Nikola i  ljubav trijumfuje.

21. februar 2013. L.A. NEDOVRŠENO, režija Igor Mirković, produkcija: Filip Trade, 2008.

Dokumentarni film L.A. NEDOVRŠENO Igora Mirkovića govori o slici jednog lažnog istorijskog događaja, o ulju na platnu „Potpisivanje deklaracije o pridruživanju Zapadne Hercegovine i Popovog polja Republici Hrvatskoj“ koje  je uoči svoje najveće izložbe odlučio da naslika slikar Lovro Artuković. Slikar je okupio svoje prijatelje, i podelio im uloge: neki su od njih tako postali predsednici, neki savetnici, neki UN posmatrači… Na slici je ukupno dvadeset dvoje ljudi devet različitih nacionalnosti.  Film priča priču o ovoj slici, o ljudima na slici, o balkanskim i drugim emigrantima, o slikaru Lovri Artukoviću, o slobodoumnom Berlinu. U gotovo šest meseci, koliko je trajala saga o nastajanju ove slike, kamere su stalno bile za petama Lovri Artukoviću, verno beležeći nesvakidašnji umetnički proces jednog od najcenjenijih savremenih hrvatskih slikara.

28. februar 2013. TV emisija PESMA KOJA TRAJE, snimano 04.10. i 12.11.2010, Redakcija za istoriografiju. Premijerno prikazano na festivalu Novo doba 2011 u Beogradu, a emitovano na RTS2 u novembru 2011.

Autorski tim Medijske arheologije: Aleksandra Sekulić, Jovan Bačkulja, Boško Prostran, Ivica Đorđević, Nebojša Petrović; snimatelji Milan Ilić, Milan Ljubinković, Milan Vrbić; montažer Branislava Teodosić, reditelj Jovan Bačkulja, urednik Bojana Andrić. Serija Pesma koja traje (urednik Jelica Zupanc) se analizira kroz poređenje sa sličnim ili kontekstualno relevantnim emisijama (Sloboda panku, Četrdeset prva, Klub usamljenih srdaca, Rok i revolucija i drugim), utiske tima Medijska arheologija o aktuelnoj percepciji ovih formi i kroz razgovore sa rediteljima Zoranom Popovićem, Dragomirom Zupancem, sociolozima Dušanom Grljom, Milanom Rakitom, Vladimirom Jerićem, istoričarem umetnosti Branislavom Dimitrijevićem i teoretičarem Branimirom Stojanovićem.

 

TRIBINE/JAVNE DEBATE

U okviru pratećih programa izložbe Jugoslavija od početka do kraja, organizovano je nekoliko tribina o različitim pristupima proučavanju i predstavljanju Jugoslavije. Cilj ovog programa je da se otvori prostor za razmenu mišljenja o izložbi i temama kojima se ona bavi, kao i o različitim pristupima u istraživanju i interpretaciji fenomena novije istorije. Komentari, sugestije i zaključci ovih razgovora biće korišćeni i kao smernice u formiranju nove stalne postavke MIJ:

Petak, 8. februar u 14:00 – TRIBINA – STUDIJE JUGOSLAVIJE

Učestvuju dr Ljubodrag Dimić, profesor na katedri za istoriju Filozofskog fakulteta u Beogradu, dr Ivan Kovačević, profesor na katedri za etnologiju i antropologiju Filozofskog fakulteta u Beogradu i dr Hrvoje Klasić profesor na Odsjeku za povijest Filozofskog fakulteta u Zagrebu. U okviru teme Studije Jugoslavije - Kako istraživati i učiti o Jugoslaviji učesnici će govoriti o različitim pristupima, aktuelnim temama i interesovanjima istraživača da se bave jugoslovenskim nasleđem.

Moderator: Tatomir Toroman

Utorak 12. februar u 18:00 – TRIBINA – SEĆANJA NA ŽIVOT U JUGOSLAVIJI: PRIKUPLJANJE USMENIH SVEDOČANSTAVA O JUGOSLAVIJI

Učestvuju dr Olga Manojlović Pintar iz Instituta za noviju istoriju Srbije, mr Ivana Pantelić iz Instituta za savremenu istoriju, Maja Dubljević iz Documente - Centar za suočavanje sa prošlošću iz Zagreba, Maria Glišić iz Heinrich Böll Stiftung i Marko Popović, suosnivač i direktor Centra za vizuelnu istoriju pri Fakultetu za medije i komunikacije u Beogradu. Cilj je razmena mišljenja na temu da li je metoda usmene istorije (oral history) i koliko primenjiva u muzejima s obzirom na to da su lična sećanja onih koji su „bili tamo“ i koji „tačno znaju“, kada je u pitanju istorija odozdo, individualna i umnogome subjektivna.

Moderatorka: mr Sanja Petrović Todosijević

Utorak 19. FEBRUAR U 18:00 – TRIBINA – JUGOSLOVENSKO NASLEĐE: INTERPRETACIJE I REPREZENTACIJE

Učestvuju dr Radina Vučetić, profesorka na katedri za istoriju Filozofskog fakulteta u Beogradu, dr Ildiko Erdei, profesorka na katedri za etnologiju i antropologiju Filozofskog fakulteta u Beogradu, dr Ana Sladojević, kustoskinja i teoretičarka umetnosti i medija, dr Branislav Dimitrijević, kustos, istoričar i teoretičar umetnosti.

Cilj je mapiranje najvažnijih fenomena i ukrštanje mišljenja o različitim pristupima kompleksnoj i istoriji Jugoslavije. Izložba Jugoslavija: od početka do kraja će poslužiti kao studija slučaja na čijem se primeru može raspravljati o metodologiji pristupa – hronološki ili fenomenološki, kroz priče malih ljudi postavljanjem „običnog-malog“ čoveka u centar društveno-istorijskih procesa ili kroz „velike priče“, tj. političku istoriju, naglašavanjem specifičnosti Jugoslavije ili njenim postavljanjem u širi politički kontekst.

Moderator: Tatomir Toroman

Utorak 26. FEBRUAR U 18:00 Predavanje Andreje Rihter o stalnim postavkama i završna diskusija sa studentima 

Subota 2. MART U 17:00 TRIBINA – SPOMENICI NOB-A: MESTA SEĆANJA ILI SVEDOCI ZABORAVA? sa  Dokumentom Centar za suočavanje s prošlošću u okviru projekta “Regionalna studijska putovanja na mjesta sjećanja”. Zajednički cilj je da se otvori prostor za razmenu mišljenja o različitim pristupima u istraživanju i interpretaciji fenomena novije istorije i podstakne javni dijalog o kulturi pamćenja. Učesnici: dr Vjeran Pavlaković, Odsjek za kulturalne studije, Filozofski fakultet u Rijeci, dr Olga Manojlović-Pintar, Institut za noviju istoriju Srbije, dr Aleksandar Ignjatović, Arhitekotnski fakultet Beograd, Nenad Lajbenšperger, Republički zavod za zaštitu spomenika kulture Beograd. Moderatorka: mr Sanja Petrović-Todosijević, Institut za noviju istoriju Srbije.

PROGRAM MOJA JUGOSLAVIJA: podelite svoje sećanje na život u Jugoslaviji - Posetioci kustosi održan je kroz vođenje i razgovor u subotu 6. aprila u 13 časova u Muzeju 25. maj sa ciljem sakupljanja svedočanstva (usmenih i materijalnih)  o životu u Jugoslaviji.

 

DEČJI KUTAK
Svake subote od 12 do 14 časova održavane su radionice za decu predškolskog i  školskog uzrasta. Autori radionica su kustosi Muzeja istorije Jugoslavije: Aleksandra Momčilović-Jovanović i Tatomir Toroman.
IGRE:
1) ZAMISLI ZEMLjU – zadatak je crtežom i oblikovanjem izraziti šta sve čini jednu zemlju: priroda, ljudi, životinje, naselja...
Ciljna grupa: predškolci, mlađi školski uzrast; rad u grupi i pojedinačno
Zadatak: precrtati sa šablona i popuniti tu kartu Kraljevine Jugoslavije i/ili SFRJ izabranom tehnikom (flomasteri, kolaž, plastelin)
Ciljevi: podizanje svesti o „svetu oko nas“; razvijanje kreativnosti; uvođenje koncepta društvene organizacije; razonoda.
2) „OLIMPIJADE“ – učenje igara sa lastišem.
Ciljna grupa: predškolci, mlađi školski uzrast
Ciljevi: promovisenje igara koje razvijaju motoriku i kolektivni duh
3) KREIRAJ SVOJU NOŠNjU – inspirisana nošnjama na izložbi, deca su kreirala sopstveny „nošnjy“ na kartonima u prirodnoj veličini sa otvorima za lice (koristeći flomastere, voštane bojice, kolaž papir, plastelin, alufoliju, krep papir...)
Ciljna grupa: deca školskog uzrasta
Cilj: podsticanje svesti o ličnom i kulturnom identitetu
4) POTRAGA – koverte sa uputstvima za svaki dalji korak na „putovanju“ kroz izložbu nalaze se uz eksponate.
Ciljna grupa: deca školskog uzrasta
Cilj: usvajanje osnovnih pojmova, pojava kojima se izložba bavi; razonoda
5) TVOJ SUVENIR/RAZGLEDNICA IZ YU – od elemenata viđenih na izložbi prilikom potrage kreirati suvenir ili razglednicu iz Jugoslavije.
Ciljna grupa: deca školskog uzrasta
Cilj: usvajanje pojedinih motiva/komponenata jugoslovenskog kulturno istorijskog nasleđa; vežba interpretacije od zadatih elemenata; posredni cilj: dobijanje informacije o utisku sa izložbe.

Dodatni programi